dinsdag 11 november 2014

Nu niet meer ademen

“Adem in. Adem uit. Nu niet meer ademen.” Ik krijg de aanwijzingen via de koptelefoon in mijn oren en volg ze braaf op. Ik tel de harde pieptonen. Het zijn er twintig. “Nu weer ademen.”

Daar moet ik het mee doen. Ik onderdruk de neiging om te gaan persen. Dit keer lig ik zelf in een soort baringskanaal. Met de voeten naar de uitgang, dus dat moet wel een zware bevalling worden.

Het besef van tijd ben ik al lang kwijt, want de laborant is vergeten mijn cd weer aan te zetten. Ik voel een lichte paniek in me opkomen. De liedjes waren mijn bakens (3 minuten per liedje, dus met twaalf liedjes ben ik weer vrij), maar nu zweef ik in het luchtledige.

“Adem in. Adem uit. Nu niet meer ademen.” Opgelucht hou ik mij adem in. Ze zijn me gelukkig niet vergeten.

Mijn hoofd vertelt me dat mijn angst belachelijk is. Eigenlijk zou ik blij moeten zijn met een klein uurtje helemaal niets hoeven, alleen maar liggen. Wie zou er geen moord doen voor een drie kwartier rust? Maar mijn lichaam wil draaien, overeind komen, een dansje maken, in vrijheid bewegen.


“Mevrouw, gaat het nog? Het is voorbij.” Blij als een kind glij ik de tunnel uit, alle angst vergeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten